Waarom geen F-35
Het Ministerie van Defensie is momenteel op zoek naar extra ruimte om haar militaire activiteiten uit te breiden, en heeft Vliegveld Twenthe aangewezen als mogelijke locatie voor de training van F-35 straaljagers. Zowel de Provincie Overijssel als de Gemeente Enschede hebben defensie ondersteund in hun zoektocht naar geschikte oefenlocaties, maar waren zich niet bewust dat dit voorstel ook de komst van F-35’s met zich mee zou brengen. Hoewel we begrijpen dat er behoefte is aan ruimte voor de krijgsmacht, vinden wij F-35's geen geschikte optie voor onze regio.
links: zoekgebied Defensie te midden van stedelijke gebieden in Twente
De grootste zorg: Geluidsoverlast
De F-35 staat bekend om zijn extreme geluidsproductie. Bij mensen die nu in de nabijheid van deze straaljager wonen, wordt buiten een geluidsniveau van 120 decibel gemeten, terwijl dit binnenshuis nog altijd 80 decibel kan bedragen. Maar wat betekenen deze cijfers precies?
Wanneer is geluid te hard en hoe schadelijk is het voor je gehoor?
Geluid vanaf 80 decibel kan al schadelijk zijn voor je gehoor, en bij 120 decibel is directe gehoorschade mogelijk. Hoe gevaarlijk geluiden tussen 80 en 120 decibel zijn, hangt af van hoe vaak en hoe lang je eraan wordt blootgesteld. Geluid wordt gemeten op een logaritmische schaal, wat betekent dat elke toename van 3 decibel neerkomt op een verdubbeling van de geluidsintensiteit. Bij 83 decibel is een blootstelling van maximaal 4 uur per dag nog veilig, terwijl bij 86 decibel dit al wordt teruggebracht tot slechts 2 uur. Geluid van 103 decibel kan binnen minder dan 5 minuten blijvende gehoorschade veroorzaken. Met een piekproductie van 120 decibel is het geluid van de F-35 buitengewoon schadelijk en vormt het een ernstige bedreiging voor de gezondheid en het welzijn van mensen in de omgeving.
(bron; Wat is te hard? - Oorcheck , Zoveel geluid maakt een F-35: 'Tussen 09.00 en 10.00 uur kunnen we even niet met elkaar praten op straat' - RTV Noord)
Verzet is NU nodig
In het oorspronkelijke document waarmee Defensie haar zoektocht naar nieuwe locaties startte, werden vooral opties voor innovatie en drones overwogen. Toch heeft de (ongelukkige) handreiking van Provincie Overijssel en Gemeente Enschede, die hiermee vooral financiële problemen wilden oplossen, onverwachte gevolgen gehad. Inmiddels is de focus verschoven naar plannen voor F-35 straaljagertrainingen en zelfs een zogenaamde dirtstrip voor vrachtvliegtuigen. Dit heeft geleid tot breed protest vanuit de regio. Gemeente Enschede heeft, nu zelfs samen met Hengelo, Oldenzaal en Dinkelland, officieel bezwaar gemaakt tegen deze plannen.
De MER: Een Vals Gevoel van Veiligheid?
Momenteel voert onderzoeksbureau Antea in opdracht van Defensie een Milieueffectrapportage (MER) uit. Dit onderzoek brengt de mogelijke gevolgen van alle activiteiten en locaties die Defensie overweegt in kaart. Hoewel zo’n rapportage objectief lijkt, moet je je realiseren dat de WEGING van de resultaten uiteindelijk een politieke keuze is. Bovendien bepaalt Defensie zelf welke locaties wel of niet worden onderzocht. Een blik op de kaart van Defensie laat zien hoe ongelijk deze opties verdeeld zijn: Zo worden er bijvoorbeeld opvallend weinig locaties in de Randstad onderzocht, terwijl de rest van Nederland veel zwaarder wordt belast.
Laat je dus niet misleiden door schijnbaar neutrale rapporten – de uitkomsten en keuzes blijven uiteindelijk gestuurd door politieke belangen.
Een Krachtig Twente Tegengeluid van 300.000 inwoners, bedrijven en scholen
Laat beleidsmakers, onderzoekers en politici weten dat grootschalige militaire activiteiten zoals de F-35 niet passen in het groene hart tussen Oldenzaal, Hengelo en Enschede. Dit is een dichtbevolkt gebied met ruim 300.000 inwoners, bekend om zijn technologische en innovatieve bedrijven, talloze scholen en zorginstellingen. Een permanent geluidsbombardement van F-35 straaljagers hoort hier niet thuis en brengt de leefbaarheid van de regio ernstig in gevaar.
Defensie, kies voor innovatie.
Laat je herrie achter. Twente verdient beter.
Figuur: geprojecteerde geluidscontour F35 langs huidige baan en mogelijke alternatieven
Wilt u meer informatie of wil u ons steunen?
Stuur dan een mail naar twentstegengeluid@gmail.com of vul het contactformulier in via de knop: Steun ons