Waarom geen F35
Het Ministerie van Defensie is op zoek naar meer ruimte voor haar activiteiten. Provincie Overijssel en Gemeente Enschede hebben Vliegveld Twenthe aangeboden als mogelijk locatie. Wij vinden dit niet de beste optie!
links: zoekgebied Defensie te midden van stedelijke gebieden in Twente
De grootste zorg: Geluidsoverlast
De F35 is een geluidsmonster. Bij mensen die er nu last van hebben wordt 120 decibel buiten gemeten. 80 decibel binnen. Maar hoeveel is dat eigenlijk?
Wat is te hard geluid en wanneer wordt het schadelijk voor je gehoor?
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn. Geluiden van 120 decibel kunnen je gehoor direct beschadigen. Hoe schadelijk geluiden tussen 80 en 120 decibel zijn hangt af van hoe vaak en hoe lang je er naar luistert. Geluid wordt gemeten op een logaritmische schaal. Elke 3 decibel erbij is een verdubbeling van het geluid, waardoor 83 decibel nog maar 4 uur per dag veilig is. En 86 decibel nog maar 2 uur per dag. Geluid van 103 decibel kan je gehoor in minder dan 5 minuten beschadigen. De F35 produceert 120 decibel.
(bron; Wat is te hard? - Oorcheck , Zoveel geluid maakt een F-35: 'Tussen 09.00 en 10.00 uur kunnen we even niet met elkaar praten op straat' - RTV Noord)
Verzet is NU nodig
In het oorspronkelijke document waar Defensie haar zoektocht mee startte stond alleen de optie voor innovatie en drones ingetekend. Sinds de (onhandige) handreiking van Provincie Overijssel en Gemeente Enschede, die vooral een financieel probleem op willen lossen, is het dan ook niet voor niets dat Enschede, gezamenlijk met de gemeentes Hengelo, Oldenzaal en Dinkelland protest heeft aangetekend tegen de komst van de F35 en een dirtstrip voor vrachtvliegtuigen.
Proces: wat je van een MER kan verwachten: een vals gevoel van veiligheid?
Op dit moment doet onderzoeksbureau Antea in opdracht van Defensie een onderzoek naar de milieueffecten in een zogenaamde milieu effect rapportage. Dit is een rapportage die de effecten op een rijtje zet van alle activiteiten en gebieden die Defensie op het oog heeft. Maar laat je niet voor de gek houden, de WEGING van de uitkomsten is een politieke keuze. Net zoals het een keuze is welke opties wel en niet worden onderzocht. Kijk maar eens op de kaart van Defensie en tel eens hoeveel opties er in de randstad onderzocht worden, versus de rest van Nederland
Een Krachtig Twente Tegengeluid van 300.000 inwoners, bedrijven en scholen
Nu is dan ook het moment om aan de beleidsmakers, de onderzoekers en de politici duidelijk te maken dat grootschalige militaire activiteiten, zoals de F35 niet op de groene postzegel passen die tussen Oldenzaal, Hengelo en Enschede in ligt. Een gebied met ongeveer 300.000 inwoners. Met vele technologische en innovatie bedrijven. Een regio met veel scholen en zorginstellingen. Daar past geen permanent geluidsbombardement van de F35 bij.
Defensie, kom voor Innovatie deze kant op. Laat je herrie thuis.
Figuur: geprojecteerde geluidscontour F35 langs huidige baan en mogelijke alternatieven